Nauka języka obcego, takiego jak angielski, nie musi kojarzyć się z nudnymi podręcznikami i monotonnymi ćwiczeniami. Dzieci uczą się najszybciej przez zabawę, dlatego warto wykorzystywać interaktywne metody, które angażują ich uwagę i pobudzają kreatywność. W szkole językowej "Języki dla Każdego" stawiamy na skuteczną naukę poprzez ruch i zabawę. Oto cztery sprawdzone gry językowych, które wspierają rozwój słownictwa i umiejętności komunikacyjnych.
1. Simon Says – słuchaj i wykonuj polecenia
To klasyczna gra rozwijająca umiejętność rozumienia ze słuchu. Jedna osoba (lider) wydaje polecenia, np. "Simon says touch your nose", a dzieci wykonują je. Jeśli jednak lider nie powie "Simon says", dzieci nie powinny się ruszać. To świetny sposób na naukę nazw części ciała, czasowników oraz podstawowych zwrotów.
Przykładowe polecenia:
✅ Simon says jump! (Podskocz!)
✅ Simon says close your eyes! (Zamknij oczy!)
✅ Touch your ears! (Dotknij uszu! – jeśli dzieci się poruszą, przegrywają)
2. What is missing? – ćwiczenie pamięci i słownictwa
Na podłodze rozkładamy karty obrazkowe z wybranego działu (np. zwierzęta, kolory, owoce). Dziecko zamyka oczy, a my zabieramy jedną kartę i pytamy: "What is missing?". Dziecko musi odgadnąć, co zniknęło.
To doskonałe ćwiczenie pamięci i nauka nowych słów w sposób intuicyjny. Możemy utrudnić zabawę, zabierając więcej niż jedną kartę.
3. Wyścigi słów – rozwijamy zasób słownictwa
Dzielimy dzieci na drużyny i podajemy literę, na którą muszą wymyślić jak najwięcej angielskich słów z danej kategorii, np. jedzenie (apple, banana, carrot), zwierzęta (dog, elephant, monkey) lub kolory (blue, green, red).
Gra świetnie sprawdza się zarówno w klasie, jak i podczas kursów dla dzieci online.
4. Łańcuch słów – zabawa w skojarzenia
Dzieci siadają w kole. Pierwsza osoba mówi słowo po angielsku, np. apple. Następna musi podać słowo zaczynające się na ostatnią literę poprzedniego, np. elephant. Kolejne dziecko kontynuuje, np. tiger.
To doskonała gra rozwijająca znajomość słów i szybkie myślenie. Możemy dodatkowo określić kategorie, np. tylko zwierzęta lub tylko jedzenie.